De tweede dag - Reisverslag uit Banjul, Gambia van merlin Heijde - WaarBenJij.nu De tweede dag - Reisverslag uit Banjul, Gambia van merlin Heijde - WaarBenJij.nu

De tweede dag

Door: Merlin

Blijf op de hoogte en volg merlin

12 Februari 2018 | Gambia, Banjul

De tweede dag!

Dit was de dag waarin we met een iemand van een theater groep gingen mee lopen. Daar over straks meer eerst gaan we het hebben over het slaap ritme van de rest vergeleken met dat van mij.. heerlijk dat je gemiddeld 2 uur later slaapt dan de rest en 1 uur eerder wakker wordt dan de rest. Dit zorgt ervoor dat ik zoveel tijd over heb om alles ook een beetje zelf te ontdekken omdat voordat iedereen bij het ontbijt verschijnt ik al lang heb ontbeten :).

Nou nadat leuke feitje te hebben gemeld gaan we verder met hoe de dag verliep. Gister hebben we een soort van groepen gemaakt, ik ging samen met kim. Hierbij kregen wij de begeleider die volgens Marlies het moeilijkst was genaamd Omar. Omar ging dus onze dag invullen tot een uurtje of 15.00 hij had voor ons in gedachte dat hij ons naar de grens met Senegal zou brengen en dan naar een SNAKE FARM! Dus nadat wij daar een soort van mee hadden ingestemd stapten we bij hem in de auto voor een super leuke maar lange rit tussen alles en nog wat door. Dit was super omdat hij onderweg dus ook ontbijt voor zichzelf ging halen wat wij dan mochten proberen, een soort sandwich die ik ook op de compound kan halen echt lekker die dingen!

Onze reis begon dus met een leuke sandwich delen met onze begeleider en een reis we kwamen er na 10 minuten achter dat geen enkele meter van de auto het nog deed. Dit was dus even schrikken als je midden op de enige verharde weg 80 gaat rijden (gokje). Nou nadat we de heen rit hadden overleefd (met twee militaire controles, geweer en alles erbij) kwamen we aan bij een kleiner visser drop/plaats waarbij aan de overkant van de rivier Senegal was. Hier wat foto’s gemaakt te hebben en genoten hebben van het heerlijke windje wat er stond. Hebben we ook nog al iets van souvenirs gekocht :).

Na een tijdje gingen wij door naar de SNAKE FARM (ja dit ga ik alleen maar met hoofletters schrijven)! Als je mij echt een nachtmerrie wil bezorgen moet je mij naar zo’n plek brengen. Nou wij bibberend naar binnen lopen naar de meest geweldige gids die ook wat Nederlandse woorden kon! Hij heeft mij super veel uitgelegd over slangen en dat meer dan de helft van de slangen die we kennen jou nooit kwaad zullen doen. Toen kwam het enge moment dat de meneer een slang uit een klein boompje pakte. Hierna moesten wij hem ook vast houden! Nou ik ben nog nooit zo bang geweest, ik ben daar spontaan 2 kilo kwijt geraakt aan zweet en het kippelvel stopte pas in de auto weer. Hij heeft ons wel 10 verschillende dieren gezien. Hierbij heeft kim nog 2 andere slangen aan geraakt (eentje om haar nek, en een python gedragen!) bizar!

Na dit te hebben overleefd zijn we nog langs de compound van Omar geweest, hier hebben wij een deel van de spullen die wij uit Nederland hebben mee genomen gegeven aan een moeder. Die was er zo blij mee dat wij een drankje kregen aangeboden en ook wat lokaal food mochten proberen. Dit zo spicy maar lekker dat het drankje meer was om mee te blussen.

Nu begon voor mij het hectische gedeelte van de dag. Omar werd gebeld door Marlies of ik nog naar een voetbal wedstrijd wou gaan. Die kans kon ik natuurlijk niet laten verlopen. Ook al moesten wij nog best een eind rijden om daar te komen. Dus we gingen nog sneller rijden en zo snel mogelijk naar de lokale school. Daar stond de meest oude Peugeot 206 die geen vering had. Ik mocht gelukking voorin zitten.

Maar er was maar een iemand die Engels sprak in de auto dus het was nog een leuke maar lange rit. Tijdens de rit ergens in de buurt van het internationaal airport hadden wij een politie post, hier werd onze auto langs de kant gezet. En was er iets met de papieren van de chauffeur, en moest die heel even mee naar het politie bureau. Daar zit je dan lekker met 2 mensen die geen Engels spreken. Na een minuutje of 3 kwamen de twee heren terug komen, volgens mij is het best normaal hier maar ik vond het iets minder.

Na dit avontuur aan te zijn gekomen op het veld (als je dat een veld kan noemen). Hier had je kleed kamers die van ellende nog niet uit elkaar vielen. Het was echt super warm toen ze begonnen het was toen 32 graden! Nadat ik de schaduw opgezocht had begon de wedstrijd. Het eerste wat mij opviel is dat de scheids een professioneel tenue aan hadden. Het voetbal niveau is heel bizar want je speelt echt in een zandbak dus er is niet echt een goede manier om een tactiek te spreken. Er werd veel de lange bal gespeeld, de betere mensen proberen wel te voetballen. Wat ook heel bijzonder was dat de lijnen op het voetbal veld gewoon in het zand getrokken maar die zijn dus na 10 minuten spelen al bijna niet meer zichtbaar. Uiteindelijk won het team van tanji united (daar waren wij voor, komt uit ons dorp waar we verblijven). En was iedereen blij.

Nu lekker snel terug naar de compound. Na even op te frissen met een koude douche (niet altijd even heerlijk). Na de avond maaltijd hebben wij een film gekeken over learn 2 learn. Dit ging over hoe de mensen in Gambia beter voor een educatie hier kunnen gaan dan naar Europa blijven. Dit was een interessant en een goede informatie over het alles wat er fout kan gaan.
Morgen heb ik weer een drukke dag waarbij we naar een markt gaan en voor het eerst kennis maak met de leerlingen die ik les ga geven!


Merlin.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

merlin

Actief sinds 12 Dec. 2017
Verslag gelezen: 176
Totaal aantal bezoekers 6439

Voorgaande reizen:

09 Februari 2018 - 23 Februari 2018

stage Gambia

Landen bezocht: